Cyfryzacja szkoły czy tradycyjny podręcznik?

27.02.2013

 

Każdej szkole wypada się zmierzyć z wieloma wyzwaniami jakie niesie współczesność. Rozwój technologi cyfrowej czy dostęp do internetu zmienia stopniowo podejście nauczycieli w zakresie przekazywania materiału z trybu poznawczego na poszukiwawczy. Do szkół wkracza cyfryzacja. Techniki multimedialne są na porządku dziennym. Przed tymi nowoczesnymi zjawiskami obecnymi w polskiej oświacie nie uciekniemy.  

     

Nauczyciele coraz częściej używają takich środków, które młodzież lubi i akcentuje. Uczniowie co zrozumiałe wolą korzystać z internetu zamiast studiować opasłe książki. To jednak nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z podręczników. Korzystanie z książek kształtuje bowiem samodzielność, pobudza wyobraźnię, poszerza horyzonty myślowe. Zarówno książki w wersji papierowej, pachnące drukarską farbą jak i nowoczesne oprogramowanie oraz urządzenia multimedialne są niezbędne w procesie dydaktycznym. Trzeba tylko umiejętnie wykorzystać naturalną ciekawość młodych ludzi do zgłębiania wiedzy dostępnej zarówno w internecie jak i w tradycyjnej drukowanej książce. Chodzi o ty by zarówno uczniowie jak i nauczyciele korzystali i chętnie sięgali po książkę drukowaną, ale by nie stronili również od komputera, internetu czy multimediów. To ważne o tyle, że zdobyte tą drogą informacje mogą się okazać bezcenne w przyszłości. W Zespole Szkół nr 6 korzysta się ze zdobyczy techniki, ale cały czas pamięta o tradycyjnej książce czy podręczniku.