Wizyta robocza w ramach projektu Skill assessment – Turcja

25.05.2014

W dniach od 14 do 18 maja 2014r. członkowie Stowarzyszenia „Dla Dobra” odbyli drugie spotkanie robocze w ramach projektu Skill assessment – People with learning disabilities in the Labour Market. Projekt jest realizowany z funduszu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie”. Celem projektu jest wypracowanie narzędzia, które pomoże ludziom z trudnościami w uczeniu się, znaleźć ich najmocniejsze strony. Dzięki temu będzie im można pomóc w wyborze najlepszej ścieżki rozwoju zawodowego lub dalszej edukacji zawodowej.

Spotkanie odbyło się w Turcji, w malowniczym mieście Yozgat. Środa 14.05.2014 była dniem przyjazdów. Uczestnicy projektu z 9 krajów dotarli samolotami do Ankary – stolicy Turcji, skąd autobusem wyruszyliśmy w kilku godziną podróż do miasta Yozgat. Po zakwaterowaniu w hotelu uczestnicy spotkania udali się na uroczystą kolację, podczas której mieliśmy okazję skosztować wyśmienitej tureckiej kuchni.

Następnego dnia już o 9:00 wszyscy spotkali się w hotelowej sali konferencyjnej, gdzie przystąpiliśmy do pracy. Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników przez przedstawicieli lokalnych władz i mediów. Potem nastąpiło omówienie i podsumowanie wyników badań, które zostały wykonane przez uczestników w poszczególnych krajach. Znając lokalne narzędzia i najlepsze praktyki z poszczególnych krajów, nasza międzynarodowa grupa przystąpiła do pracy. Po kilku godzianch obrad i pracy w grupach udało się stworzyć zarys narzędzia, które w przyszłości pomoże młodym ludziom, z problemami w uczeniu się, znaleźć najlepszą dla nich pracę. Owocny dzień zakończyliśmy oficjalną kolacją, w której uczestniczyli przedstawiciele władz miasta z Panem Burmistrzem na czele.

Ostatni dzień naszego pobytu poświeciliśmy w głównej mierze na zwiedzanie lokalnych urzędów pracy, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz szkół specjalnych, gdzie mogliśmy się przekonać, jak Turcy w praktyce rozwiązują omawiane przez nas problemy. Dzień pracy zakończyliśmy podsumowaniem naszych ustaleń, podziałem zadań do wykonania przez poszczególnych uczestników oraz wstępnym ustaleniem daty i miejsca następnego spotkania. Ostatni dzień naszego pobytu w Yozgat zakończyliśmy wspólną kolacją, podczas której wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali oficjalne certyfikaty.

Sobota 17.05.2014 była dniem pożegnań i wyjazdów. Członkowie spotkania wrócili do Ankary, skąd samolotami polecieli do swoich krajów. Nasza grupa miała samolot dopiero w niedzielę, dlatego mieliśmy okazję, żeby trochę dłużej pozwiedzać piękną stolicę Turcji.

Cały wyjazd należy uznać, jako bardzo owocny i udany. Oprócz udanej części roboczej, w której udało się zrealizować wszystkie zakładane cele spotkania, mieliśmy też okazję poznać turecką kuchnię i tureckie obyczaje. Liczne wizyty w Yozgat i Ankarze pozwoliły poznać Turków, jako ludzi niezwykle otwartych, gościnnych i życzliwych. Z kolei turecka kultura, zabytki i miejsca obu miast mogłyby z powodzeniem stać się przedmiotem paru kilkudnowych wyjazdów. Mamy nadzieję, że następne spotkania i prace nad projektem będą równie udane, jak nasz wyjazd do Yozgat.