Z wizytą w Raciborzu

2.12.2013

W środę 21 listopada wyjechaliśmy z dworca kolejowego w Rybniku na wycieczkę całodniową do Raciborza. W planach mieliśmy zwiedzenie Starego Miasta, Muzeum w Raciborzu – wystawy czasowej „ŚWIAT ZMYSŁÓW” oraz zwiedzenie Zamku Piastowskiego nad rzeką Odrą.
Pogoda nam w tym dniu dopisała: w miarę ciepło, bezwietrznie oraz bez opadów atmosferycznych – w sam raz na zwiedzanie miasta i wymienionych wyżej obiektów. Przed południem po godzinie 9.00 byliśmy na miejscu.

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od spaceru ulicą Mickiewicza – Pomnik J. Von Eichendorffa, poety pochodzącego z ziemi raciborskiej –  na Plac Wolności. Tam zobaczyliśmy basztę więzienną z fragmentami murów obronnych. Następnie przeszliśmy na Skwer Moniuszki, Budynek Sądu, Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich przy ulicy Adamczyka. Przy ulicy Wileńskiej znajduje się Zespół Szkół Budowlanych i Rzemiosł Różnych, weszliśmy do budynku, gdyż jedna z naszych nauczycielek jako nastolatka zdobyła tam zawód technika budowlanego. Potem widzieliśmy Pałac Ślubów, ulicą Długą przeszliśmy na Rynek Raciborski podziwiając piękne, stare zabytkowe kamieniczki.

Z rynku udaliśmy się do Zamku Piastowskiego, przed mostem na Odrze zwrócił nasza uwagę Pomnik Matki Polki. Na dziedzińcu zamku czekał już na nas przewodnik, oprowadził nas po częściowo odrestaurowanych już pomieszczeniach oraz odnawianej gotyckiej kaplicy. W kaplicy tej trwa aktualnie wystawa „Skarby Lasów Rudzkich”. Zamek  Piastowski to dawna stolica, siedziba górnośląskich władców. Wspominają o nim w swych dziełach Jan Długosz i Henryk Sienkiewicz. Wnętrza zamku kryją szereg ciekawych ekspozycji. Widzieliśmy zbroje, dawne narzędzia tortur, pamiątki związane ze śląską kulturą ludową i dziejami ziemi raciborskiej. Bardzo podobała nam się jedyna ogólnodostępna w Polsce izba tradycji więziennictwa a także wyjątkowa i unikalna wystawa Śląskie Sherwood, pokazująca historię śląskiego leśnictwa i łowiectwa.

Nastało już południe, przeszliśmy na obiad a  następnie do muzeum mieszczącego się w budynku  dawnego kościoła klasztornego dominikanek. Pani przewodniczka przeprowadziła lekcję  oprowadzając nas po wystawie interaktywnej„Świat zmysłów”. Mogliśmy za pomocą samodzielnie wykonywanych doświadczeń poczuć na samym sobie jak działają nasze zmysły słuchu, wzroku, węchu, smaku i dotyku.

Wystawa ta przybliżyła nam fizjologiczne, anatomiczne i fizyczne podstawy działania narządów zmysłów. Mogliśmy zobaczyć jak zbudowane są nasze receptory odpowiedzialne za odbieranie bodźców. Uczestnicząc w prostych eksperymentach sprawdziliśmy co to znaczy widzenie peryferyjne, powidok lub granice słuchu oraz jak widzą osoby chore na zaćmę, kataraktę czy mające zwyrodnioną plamkę żółtą. Widzieliśmy też modele prezentujące, jak bodźce płynące do mózgu z dwóch źródeł – dwojga oczu, dwojga uszu – zwiększają możliwości odbiorcze mózgu. Braliśmy udział w ćwiczeniach „Iluzjach”, tam czekały na nas triki optyczne. Mogliśmy sprawdzić swój refleks i poczucie równowagi, a także poddać się bodźcom powodującym złudzenia wzrokowe i słuchowe.

Pani przewodniczka zadowolona z naszej aktywności i kultury zachowania zrobiła nam niespodziankę. Pokazała nam zabytki egipskie: mumię kobiecą, kartonaż i dwa sarkofagi, należące do jednego zespołu grobowego. Opowiedziała nam również historię w jaki sposób te obiekty z Egiptu dotarły do Polski i do Raciborza.

Po zakończonej lekcji pociągiem wróciliśmy do Rybnika.
Wycieczkę zorganizował nauczycielka – bibliotekarka pani Dorota Porwoł a naszą opiekunką była pani Krystyna Palarz.